El meu avi republicà

Fa un temps vaig trobar un quadern on el meu avi, Jaume Tomàs i Alsinet, escrivia un diari que anomenava Sentiments Materials. Aquest any en faria 100. Parla de política, tant catalana com espanyola, durant l'any 1934. Ara entenc una mica aquestes ganes meves d'expressar per escrit sobre temes d'aquesta índole. De ben segur que, d'haver tingut els mitjans, escriuria en un bloc semblant al meu. I les idees polítiques tampoc es diferencien tant de les meves, després de quasi 80 anys. Puc entendre molt bé els seus "sentiments materials" d'aquell moment, aquella percepció que hem de declarar-nos independents però les forces espanyoles i botiflers catalans no ens ajuden gens ni mica. Potser si ara fos viu ens podria aconsellar de quins passos seguir  i quins no per no fracassar com els va passar a ells. 
He decidit transcriure totes aquestes memòries. Són poquetes, com a mínim les que hem trobat, però crec que suficients per fer-nos una idea que som al mateix lloc que fa 80 anys.  Mica en mica, us les aniré mostrant totes. També veureu que hi ha alguns enllaços a altres webs per poder entendre millor els fets.

Us deixo aquí un dels textos que trobo més interessants, pel que diu i per quan ho diu.  Pensem que Companys acabava de declarar l'Estat Català i pujava al poder la CEDA un partit marcadament feixista.  La cosa bullia.

Octubre? de 1934
"Els catalans han d’adonar-se de la significativa coincidència de múltiples atacs anticatalans en els presents dies. El conflicte de la llei de contractes de conreu, el cas de la radiodifusió, la dimissió que ha presentat Américo Castro del seu càrrec en el Patronat Autònom de la Universitat de Barcelona, la rebaixa enorme del contingent d’exportació de fruites assenyalat aquest mes per Catalunya, i fins l’empresonament del conseller municipal  Granier Barrera, són símptomes clars d’haver entrat novament en ebullició i en erupció l’esperit unitari espanyol."

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Jo també vull trempar!! (no apte per a menors de 18 anys)

Avui és l'aniversari de...