Sóc femenina?

Feminitat: conjunt de característiques atribuïdes tradicionalment a la dona, com ara delicadesa, discreció, etc.

Aquesta és la definició que fa el DIEC de la condició de feminitat. Veient això, el 99% de les dones, de femenines poca cosa perquè això de la discreció no sé si és la qualitat de moltes. La delicadesa... bé ara entenc algunes coses sobre la meva feminitat. Anar de forta o practicar segons quins esports no és molt "delicat" i, per tant, hi ha pràctiques femenines i d'altres que no ho deuen ser. Ser delicada seria equivalent a ser una fleuma?, una bleda?, una persona dèbil? una persona malalta? Què vol dir delicadesa? Aquesta definició de feminitat em sembla una mica arcaica. O potser jo vaig equivocada...

El Gran Diccionari de la Llengua Catalana és més racional i ho defineix com: qualitat, natura, de dona, de femella.

Avui a la Seu inauguraven una pista esportiva polivalent coberta. Per això, les nenes del patinatge artístic feien una exhibició. Mentre me les mirava, amb aquells vestits amb faldilleta per sota el cul, les mitges, algunes amb lluentons, el maquillatge i aquells moviments suaus, harmònics i delicats no he pogut evitar pensar en les esquitxes, la Laia i les seves companyes, el meu equip de futbol en èpoques mosses, l'Anna corrent per les muntanyes... Quina diferència! On era la vibració, l'emoció, la força, l'empenta, l'agressivitat, la fúria que es desprèn quan veig un partit de bàsquet femení o l'adrenalina que segregava el meu cos al veure arribar una pilota cap a la porteria o pujant muntanyes traient forces d'on no es pot? Buf, he pensat. A mi això no em trempa, no m'emociona. Mil vegades un partit de bàsquet femení que una exhibició de patinatge artístic. I també m'ha arribat a la memòria un comentari que em van fer una vegada: que poc femenina és la roba de les jugadores de bàsquet, ho és molt més el vestit entalladet de les patinadores. El comentari el feia una dona. I he pensat que tenia raó. Sí, jo mai em posaria un vestit com aquell ni em pintaria com aquelles nenes. Definitivament, jo sóc molt poc femenina.
Al cap d'una estona, després de fugir d'aquell espectacle carrincló, cursi i delicat pensava en la cara marcada per la tensió i l'esforç de les jugadores de bàsquet o les meves companyes de l'equip de futbol. Poc femenines? Quines són les regles de la feminitat? Les de ser delicada i, per tant, patina i balla? Una noia vestida amb samarreta i calça curta no té la qualitat de la feminitat? I després d'aquests interrogants ha vingut la revolta. Què coi, jo sóc femenina! Igual que la nena dels patins i igual que les meves companyes de l'equip de futbol. Perquè, com diu el GDLC, tinc qualitat i natura de dona, de femella. Per ser femenina m'he de posar un vestidet i faldilleta per sota el cul i voltar delicadament? He de pintar-me com un lloro? He de dur sabatetes de tacó? No puc practicar segons quins esports? He de coquetejar? No, jo així no em sentiria pas més femenina, més aviat em sentiria un ser inferior exposat en una vitrina, submisa als altres.
Però el que he vist avui m'ha fet pensar en la separació de sexes dins un mateix club. És curiós això dels patins. Si tens masculinitat, pots agafar un pal i donar cops a una pilota dura i desprendre agressivitat per tot arreu. Si tens feminitat, t'has de posar un vestidet mono i fer voltetes delicades harmoniosament. Per què una noia no pot també agafar un pal i jugar a bastonades? M'he adonat que el món dels patins és molt sexista! És com si al bàsquet o al futbol les nenes només poguessin sortir amb pompons a animar els nois! 
Jutgeu, si voleu, la meva feminitat. Suposo que molts pensareu que en tinc poc de femenina però no sabeu com de bé m'ho passo jugant a futbol o pujant muntanyes i que estúpida em sentiria disfressant-me per fer quatre voltes coquetes. 
Però la feminitat deu traspuar per alguna altra banda perquè no sabeu com arribàvem a lligar les "xatis del futbol"!!

Comentaris

Política Colonial ha dit…
La feminitat és una convenció i una etiqueta, segons el moment històric,la cultura dominant, i factors antropològics.
Al cap i a la fi, una forma com un altra que té el poder establert per imposar els rols segons convingui en cada moment.
M'ha quedat bé, eh ?
Núria ha dit…
Doncs jo en canviaria uns quants de rols!!!
Laie ha dit…
A mi em sembla que et confons amb el patinatge. Jo n'he fet sempre. I també futbol, i també sóc molt muntanyera.

Em cansa una mica això de tenir la imatge del patinatge com de ninetes mones. És molt més que això i és un esport igual o més dur que tants altres. Sempre caiem en els tòpics.
Núria ha dit…
La imatge de nenes mones us la feu vosaltres mateixes o la gent que teniu al voltant i els vostres propis clubs. Per tant, si et cansa aquest tòpic comenceu a canviar-lo vosaltres. El que expresso és el sentiment que m'arriba quan miro una cosa i l'altra, el missatge que envien les mateixes nenes i les mares (el comentari de la roba és molt significatiu) i el sexisme dins d'un mateix club al separar les activitats. Ara em diran que no priven a uns o als altres de fer un esport o l'altre però el cert és que no hi ha cap nen que patini ni cap nena que jugui a hoquei al club de la Seu. Només demano que es considerin tant femenines o masculines una cosa com l'altra i que no em tornin a dir que una nena és més femenina perquè patina que no pas perquè juga a bàsquet. Aquesta consideració és el que em fa veure les nenes del patinatge com a ninetes cursis i mones. Tu ho tens clar, molta gent no. Moltes d'aquestes nenes patinen perquè el vestidet és mono i les mares les volen més floretes que ningú (dit per elles!!) I tot esport requereix molt esforç, quan el consideres un esport.
Joana ha dit…
Estic amb tu Núria! Em fa l'efecte que a mi tampoc s'em considera gaire femenina. És complicat, de totes formes, em dona l'impressió que diuen poc femení quan voldrien dir poc sexy, però ja sabem que diuen de les que van tot el dia de sexys. Són coses molt diferents. Ja seré femenina quan vulgui i amb qui vulgui!

Entrades populars d'aquest blog

Jo també vull trempar!! (no apte per a menors de 18 anys)

Avui és l'aniversari de...