La comercialització de les festes

L'Hereu s'ha inventat una festa nova a Barcelona. Pobre, ho ha fet amb la millor intenció del món i poder celebrar la festa de la patrona d'hivern, santa Eulàlia, però com que cau en dissabte la volia passar a dilluns. Em crec que no caigués en la data: 14 de febrer. Per a mi no vol dir res, per a uns quants és el dia dels enamorats, sant Valentí. Suposo que pels mateixos que celebren Halloween enlloc de Tot Sants. El dia de sant Valentí sempre l'he considerat el dia dels cursis quincorrillos. Enteneu-me: per a la gent dels meu voltant, catalans, el dia dels enamorats i de la cultura i un símbol de país és sant Jordi però recordo que a les escoles on he treballat, els alumnes que em demanaven que, tant sí com no, s'havia de fer alguna cosa per sant Valentí tenien un perfil molt definit i no precisament català ni cultural amb totes les seves lletres. No sé si estic sent massa políticament correcte. Vaja, que qui celebrava sant Valentí eren més semblants a la Belen Esteban que a l'Antoni Bassas (per cert, sublim a El convidat de l'Albert Om). I l'Hereu torna a patinar i declara sense voler festa barcelonina aquesta cursilada. 
Tothom se li ha tirat a sobre i ha hagut de tirar enrere. A Barcelona ja no faran festa el 14 de febrer. Però no pas per una raó de tradicions, cultura o país, no. Senzillament perquè a Barcelona la bossa sona i qui mana s'ha demostrat que són els comerciants. Aquests no volen que sigui festa sant Valentí perquè és un dia que fan calerons, no per res més!! I matisen,tampoc poden ser dissabtes (que seria el què perquè santa Eulàlia cau en dissabte) ni divendres perquè són dies tradicionalment de compres. I si tanquen la gent marxarà a les rodalies de la ciutat. Pur egocentrisme barceloní, quin fàstic. Per aquesta raó, els de Badalona, Hospitalet o Sabadell que mirin de no fer festa un dia que la seva clientela es pugui fugar a Barcelona. Demanen que sigui festa el dilluns de les vacances de la setmana blanca. Ah, que llestos ells. Diuen que per facilitar la vida laboral i familiar. Quina barra!!! Volen que sigui aquest dia perquè és dilluns, el dia més fluix comercialment parlant, i amb una part de la població de vacances fora de la ciutat, cosa que fa que aquest dilluns sigui encara més fluix.
Aquest mercantilisme i manipulació de les festes tradicionals és fastigós. Després es queixaran si per la Mercè cau la pitjor de les tempestes. Ja ho sabeu que per la Mercè plou perquè santa Eulàlia plora després de destronar-la com a patrona de Barcelona? Doncs aquest any, amb tot aquest rebombori, tindran el diluvi universal!! A mi santa Eulàlia sempre m'ha caigut bé, com sempre al costat dels perdedors. La història d'aquesta màrtir em va perseguir en somnis algunes nits de la meva infantesa., imaginant-me-la arrossegada pels carrers de Barcelona i patint 13 turments, tants com anys tenia. Molt cruel la història. Per això crec que ni comerciants ni hòsties, jo declarava festa el 12 de febrer, caigui en què caigui. 
Jo, després de la pressió dels comerciants barcelonins, de la manipulació pel benefici d'uns quants de les festes de tots he decidit fer una crida: ciutadans de Barcelona, què us sembla fer boicot als comerciants i no anar de compres el dia 14 de febrer. Seria un altre tipus de pressió, la pressió dels que sembla que no compten per a res.

Comentaris

Jordi ha dit…
El mon està canviant molt. El neoliberalisme se'ns menja. Com manen els diners,possiblement veurem la desaparició de festes tradicionals per festes planificades per a augmentar les transaccions de diners en forma de vendes.

Jo no crec en sants ni hòsties però també tinc simpatia per l'Eulàlia: emblema de la coronela de Barcelona... Posats, jo proposo canviar el 12 d'octubre per ella? :) I Sant Pere amb les antigues revetlles...?
Núria ha dit…
D'acord amb això de les dues festes. Santa Eulàlia enlloc del 12 d'octubre i sant Pere. Jo recordo quan era festa per sant Pere perquè també és la festa major de Calafell. Sempre podem dir que santa Eulàlia és la festa pagana del febrer, segur que hi té les arrels.
I si es tanca un divendres, doncs ja anirem a comprar dijous, no?
Juan Miranda ha dit…
Declaro tenir nacionalitat xarnega, encara que no m'identifico, ni amb S. Valentin, ni cap altra festa comercial, si em molesta i així ho faig constar, el tuf classista-racista que exhala el teu text.

Atentament.
Núria ha dit…
Juan, he parlat jo de xarnegos? He parlat de quincorrillos!!! Per a mi, un quincorro és de nivell cultural baix i majoritàriament no català. He parlat de gent que en cert moment estava al meu voltant per qüestions de feina, que no eren catalans i DE NIVELL CULTURAL MOLT BAIX. Em sembla que queda molt clar que ser xarnego, si així entens que no ets nascut a Catalunya o no ho són els teus pares, no comporta ser un quincorro. La paraula "xarnego" està molt en desús. És veritat que quan jo era petita s'utilitzava de manera insultant però jo ja fa temps que no sento a ningú utilitzar aquesta paraula, se'n fan servir d'altres i molts cops en boca dels antics xarnegos: sudaca, moro de mierda, inmigrante, negrata... i un llarg etcètera.
Juan, no ser d'origen català no vol dir ser de nivell cultural baix. Tinc uns quanta amics que ho són i em relaciono amb ells molt millor que amb alguns catalans de la ceba. Per què? Per la seva cultura i les seves aficions, per afinitat, no pel seu origen ni la seva llengua. Quincorro se'n pot ser en castellà i en català, tot i que majoritàriament no són de generació catalana i amb aquests em costa relacionar-me. Titlla'm de classista, d'acord, tothom ho és en el moment que busques un tipus de societat per conviure on t'hi trobes còmoda i no una altra però no em titllis de xenòfoba ni racista perquè no tens raó.
I per últim, em sap greu si t'han ofès les meves paraules. T'agrada la Belen Esteban i tot el que l'envolta? Bé si és així et pots sentir insultat però com que penso que no és el teu cas, crec que m'has malinterpretat i et demano disculpes. La propera vegada m'explicaré millor.
Joana ha dit…
Jo t'he entès perfectement. Quincorro o quillaco, digues-li com vulguis, però és un tipus molt de Barcelona i rodalies, que costa d'entendre per la resta de gent. El quillaco pot ser català, encara que no és el més normal, però també hi ha. El que si és, és que no saben fer la o amb un canuto i que no saben més perque no volen, no per manca de possibilitats i són els que cel·lebren sant valentí i jalouin, perque ho diu la tele i port aventura. I no continuo.
Núria ha dit…
Bé, Joana! Segurament tu t'expresses millor que jo! I no cal continuar. La realitat és la que és i el quillo té unes característiques molt ben marcades, entre elles celebrar sant Valentí. I no té res a veure ser quillo (ara la meva germana em sembla que els hi diu d'una altra manera, cholis o chonis o alguna cosa així) amb ser xarnego.
Núria ha dit…
Ja l'he definit millor. UN NENG!
Joana ha dit…
Exacte, Neng! Si les chonis, les que tenen a la Belen Esteban com a referent.
A mi, que l'Hereu ha pres alguna cosa no molt legal i se li en va la pinça. Cada dia pixa més fora de test, noves festes que substitueixen les actuals i així acabar de liar-la i acabar de perdre tota identitat. És una pena d'alcalde
Jordi ha dit…
Actualment se'ls diu nengs però també garrulos. Definició: gent associada a barriades fetes durant l'inmigració dels 60s (independentment del seu origen nacional, que jo vaig créixer en un d'aquests barris), que han deixat els estudis (!!), molts han treballat a la construcció, han guanyat molta pasta i s'han comprat cotxes de gama alta, que parlen amb un to i accent una mica diferenciat, com deixat (garrulos), i que generalment només es relacionen amb gent del seu barri/carrer i del mateix nivell. A l'actualitat molts a l'atur essent la culpa sempre de la resta, mai seva.

Suposo que el que he dit no és políticament correcte i que ningú m'interpreti malament, no els desprecio. Es una situació que m'emprenya i crec que caldria fer esforços per formar-los.
Núria ha dit…
Pues eso. En coneixem alguns dels que parles però també dels que han nascut en barriades d'aquestes i no són ni nengs ni chonis ni garrulos ni res d'això, tot el contrari, gent amb formació i molta cultura. I que no celebren Sant Valentí ni jalouin!!
Núria ha dit…
Seguint la meva lògica: sant Valentí serà festa a Hospitalet, Esplugues i el Prat. Qui celebra sant Valentí? No hase falta desir nada más...

Entrades populars d'aquest blog

Jo també vull trempar!! (no apte per a menors de 18 anys)

Avui és l'aniversari de...