Fills de l'atzar

Natura - Publicat per nuriatomas @ 19:55

A l'Avui d'ahir, 31 d'agost, hi ha un article dels que no acostumen a sortir als diaris, Fills de l'atzar, escrit per en David Bueno, professor de genètica de la UB. Parla d'evolució en el sentit biològic de la paraula. Jo us el recomano. Curiosament, sense tenir-hi res a veure, en Jordi Dalmau comentava ahir en el seu bloc l'article de la pàgina següent d'aquesta edició. Coincidències.

La gran majoria de la nostra societat, i m'atreviria a dir de la humanitat, té uns pobres coneixements de com funcionen els mecanismes de l'evolució. No és una cosa que se'n parli al carrer i el poc que es sap és ple de tòpics equivocats. I no diguem als Estats Units on fins hi tot està prohibit en moltes escoles parlar d'evolució i de les teories de Darwin.

Des de que em dedico a l'ensenyament, i d'això ja en fa 15 anys, cada vegada que treballo amb els alumnes les teories de l'evolució em trobo amb el mateix, ja siguin adolescents o adults que han decidit estudiar de grans. Què en saben? Poca cosa. Alguns han sentit a parlar de Darwin, això sí, tenen molt clara la idea de que l'home prové del mico, del ximpanzé o del goril·la. I quina sotragada, difícil de digerir per alguns, quan els dius que això no és veritat, que Darwin no ho va dir mai. L'home no ve del mico, l'home és un mico més que va evolucionar paral·lelament als simis actuals, en un altre medi i seguint unes línies evolutives diferents. Però com que es té molt clar que l'home és la culminació de l'evolució, perfecte i superior a les altres espècies, això de ser un mico més no s'encaixa massa bé. En alguna ocasió m'he trobat situacions curioses com abandonar un alumne l'aula i no tornar més perquè això que explico és una bajanada o "amenaçar-me" en que ja m'ho trobaria el dia del judici final. Però tret de casos com aquests estic contenta d'haver sabut transmetre als meus alumnes el concepte real de l'evolució, els seus mecanismes. I acaba sent un tema que els enganxa, els motiva i genera debat. I això està molt bé. Segurament també influeix que a mi tot això m'apassiona i quan alguna cosa s'explica amb il·lusió també s'encomana aquesta il·lusió.

Crec que es necessiten articles com el de'n David Bueno als mitjans de comunicació. No és comú trobar científics que expliquin la ciència amb paraules senzilles i entenedores i que alhora facin pensar. És bo que la gent també conegui i gaudeixi de la ciència, fer veure que no és cosa de quatre professors guillats.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Jo també vull trempar!! (no apte per a menors de 18 anys)

Avui és l'aniversari de...